Go to Top

Trenuj! – ciągi część 1

Przed nami kilka zadań treningowych pochodzących z arkuszy CKE.  Czym są ciągi, a w szczególności ciąg arytmetyczny i geometryczny? Jeśli jeszcze nie wiesz zajrzyj tutaj.

ciagi21

Rozwiązanie: 

Sposób I:
Mamy dane a_1=3, a_9=12.
Szukamy a_5, piątego wyrazu ciągu geometrycznego, czyli a_5=a_1\cdot q^4.
Zauważmy, że

    \[\frac{a_9}{a_1}=\frac{a_1\cdot q^8}{a_1}=q^8\]

Zatem q^8=\frac{12}{3}=4. Stąd q^4=\sqrt {q^8}=\sqrt 4=2
a_5=a_1\cdot q^4=3\cdot 2 =6
Odpowiedź B.

Sposób II:
Możemy zauważyć, że piąty wyraz ciągu jest średnią geometryczną pierwszego i dziewiątego wyrazu ciągu:

    \[a_1,...,...,...,a_5,...,...,...,a_9\]

Zatem

    \[a_5=\sqrt {a_1\cdot a_9}=\sqrt {3\cdot 12}=\sqrt {36}=6\]

.

ciagi22

Rozwiązanie: 

Sprawdźmy kiedy a_n<0
Rozwiązaniem nierówności(n+3)(n-5)<0 jest zbiór (3,5), po uwzględnieniu n\ge 1 mamy rozwiązanie n\in \{1,2,3,4\}
(Jeśli nie pamiętasz, jak rozwiązać nierówność kwadratową koniecznie zajrzyj tutaj.)
Sprawdźmy to:
a_1=(1+3)(1-5)=4\cdot (-4)<0
a_2=(2+3)(2-5)=5\cdot (-3)<0
a_3=(3+3)(3-5)=9\cdot (-2)<0
a_4=(4+3)(4-5)=7\cdot (-1)<0
a_5=(5+3)(5-5)=8\cdot 0=0
a_6=(6+3)(6-5)=9\cdot 1>0
Kolejne wyrazy ciągu będą liczbami dodatnimi.
Odpowiedź B.

ciagi13

Rozwiązanie:

Jeśli liczby x-2,6,12 są kolejnymi wyrazami ciągu geometrycznego, to iloraz pierwszej i drugiej jest taki sam, jak iloraz drugiej i trzeciej. Możemy użyć zapisu:

    \[\frac{6}{x-2}=\frac{12}{6}\]

Wówczas mamy:

    \[12\cdot (x-2)=6\cdot 6\ |:12\]

    \[x-2=\frac{36}{12}\]

    \[x-2=3\]

    \[x=5\]

Odpowiedź D.

ciagi11

Rozwiązanie: 

n=?
Skorzystajmy ze wzoru ogólnego dla ciągu arytmetycznego

    \[a_n=a_1+(n-1)\cdot r\]

Wiemy, że a_1=-4, r=2. Zatem:

    \[156=-4+(n-1)\cdot 2\]

    \[156=-4+2n-2\]

    \[156+6=2n\]

    \[2n=162\ |:2\]

    \[n=81\]

Odpowiedź A.

ciagi12

Rozwiązanie: 

Mamy do czynienia z ciągiem geometrycznym. Wykorzystamy wzór ogólny a_n=a_1\cdot q^{n-1}
Wiemy, że

    \[a_4=3\cdot a_1\]

zatem

    \[a_1\cdot q^3=3\cdot a_1\]

    \[q^3=3\]

    \[q=\sqrt [3]3\]

Odpowiedź C.

Przejdźmy do zadań otwartych. Na początek, coś, co na pierwszy rzut (niewprawnego) oka wcale nie wygląda jak ciągi. Ale jednak!

ciagi26

Rozwiązanie:

Kolejne kwadraty mają boki długości

    \[a,\ \frac{1}{2}a,\ \frac{1}{4}a,\ \frac{1}{8}a,\ ....\]

Zatem ich pola można zapisać za pomocą wyrażeń:

    \[a^2,\biggl(\frac{1}{2}a\biggr)^2,\biggl(\frac{1}{4}a\biggr)^2,\biggl(\frac{1}{8}a\biggr)^2,....\]

czyli

    \[a^2,\ \frac{1}{4}a^2,\ \frac{1}{16}a^2,\ \frac{1}{64}a^2,\ ....\]

Zauważmy, że pola kwadratów tworzą ciąg geometryczny taki, że a_1=a^2, q=\frac{1}{4}.
Zatem nasz szukany dwunasty wyraz tego ciągu (czyli pole kwadratu K_{12}) wygląda następująco:

    \[a_{12}=a_1\cdot q^{11}=\frac{1}{4^{11}}\cdot a^2=\frac{1}{4\ 194\ 304}\ a^2\]

.

A teraz zadanie otwarte, za które w majowej sesji egzaminacyjnej w 2015 roku można było zdobyć aż 5 punktów! Czyli aż 10%! (marzenie wielu). Polecam wnikliwą analizę rozwiązania.

ciagi34

Rozwiązanie: 

Wiemy, że S_{11}=187, czyli \frac{a_1+a_{11}}{2}\cdot 11=187

oraz \frac{a_1+a_3+a_9}{3}=12, stąd – wykorzystując wzór ogólny – mamy: \frac{a_1+a_1+2r+a_1+8r}{3}=12

co daje a_1+a_1+2r+a_1+8r=36. Zatem

    \[3a_1+10r=36\]

Wróćmy do sumy jedenastu początkowych wyrazów tego ciągu:

    \[\frac{a_1+a_{11}}{2}\cdot 11=187\]

    \[\frac{a_1+a_1+10r}{2}\cdot 11=187\ |:11\]

    \[\frac{2a_1+10r}{2}=17\  |\cdot 2\]

    \[2a_1+10r=34\]

Zbierzmy wszystko, co mamy:

    \[\begin {cases} 3a_1+10r=36\\ 2a_1+10r=34\end{cases}\]

Rozwiążemy układ równań metodą przeciwnych współczynników. Pomnóżmy drugie z równań przez -1, a otrzymamy:

    \[\begin {cases} 3a_1+10r=36\\ -2a_1-10r=-34\end{cases}\]

Dodajemy równania i otrzymujemy:

    \[\begin {cases} a_1=2\\ 3a_1+10r=36\end{cases}\]

Skorzystajmy z podstawienia a_1=2

    \[\begin {cases} a_1=2\\ 3\cdot 2+10r=36\end{cases}\]

    \[\begin {cases} a_1=2\\ 10r=36-6\end{cases}\]

    \[\begin {cases} a_1=2\\ r=3\end{cases}\]

W ten sposób wyznaczyliśmy ciąg arytmetyczny. Szczególnie interesują nas wyrazy a_1, a_3, a_k tego ciągu.
a_1=2  to już wiemy
a_3=?
Skorzystajmy ze wzoru ogólnego a_3=a_1+2r=2+2\cdot 3=8.
Z kolei a_k=a_1+(k-1)\cdot r=2+(k-1)\cdot 2=2+3k-3=3k-1

Wróćmy do naszych szukanych.

    \[a_1,a_3,a_k\]

Ile wynosi k?

a_1,a_3,a_k to kolejne wyrazy (nowego) ciągu geometrycznego – ich iloraz jest stały. Zatem liczby te spełniają warunek:

    \[\frac{a_3}{a_1}=\frac{a_k}{a_3}\]

czyli

    \[\frac{8}{2}=\frac{3k-1}{8}\]

zatem

    \[2\cdot (3k-1)=8\cdot 8\]

stąd

    \[6k-2=64\]

    \[6k=66\]

Odpowiedź:

    \[k=11\]

WNIOSKI:
1. Istnieje wiele sposobów na rozwiązanie zadania. Nie ma jednego właściwego. Prezentowany wybór rozwiązań jest subiektywny.
2. Ciągi naprawdę nie są skomplikowane, dlatego warto poświęcić im dłuższą chwilę, gdyż podczas egzaminu maturalnego można zdobyć za same zadania z ciągów od 4 do 14%.

, , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.