Kasztany… nic bardziej nie przypomina nam o tym, co nas czeka w maju.
Umiejętności, jakimi powinien się pochwalić maturzysta, określa dokument zwany podstawą programową. Podstawa programowa z matematyki, dla uczniów szkół ponadgimnazjalnych, jest podzielona na zakres podstawowy i rozszerzony.
I choćbyśmy nie lubili pierwiastków, jak diabeł święconej wody, to w tej podstawie mamy pewne wymagania, od których nikt nie ucieknie.
Uczeń (w zakresie podstawowym):
- przedstawia liczby rzeczywiste w różnych postaciach, np. (…) z użyciem symboli pierwiastków,
- posługuje się w obliczeniach pierwiastkami dowolnego stopnia i stosuje prawa działań na pierwiastkach.
Na szczęście, jakby nasz maturzysta zapomniał, co to jest pierwiastek, to tablica wybranych wzorów matematycznych przychodzi z pomocą.
Znajdziemy tam definicję:
Pierwiastkiem arytmetycznym stopnia z liczby nazywamy liczbę taką, że .
Na przykład:
, bo ,
, bo ,
, bo ,
, bo .
W zadaniach maturalnych pierwiastki pojawiają się znienacka, we wszystkich możliwych kombinacjach z proporcjami, logarytmami czy wzorami skróconego mnożenia.
Zacznijmy od proporcji. Skorzystajmy z własności: iloczyn wyrazów skrajnych jest równy iloczynowi wyrazów środkowych (tak! mnożymy na krzyż).
Korzystamy ze wzoru skróconego mnożenia:
Więcej o wzorach skróconego mnożenia znajdziesz tutaj.
Odpowiedź B.
Korzystamy ze wzoru na kwadrat różnicy .
Lewa strona przyjmuje postać
Jeśli otrzymujemy:
Nie jest to jedyny sposób rozwiązania.
Można próbować rozwiązać równanie kwadratowe (TAK! – delta!), ale… nie polecamy…
Odpowiedź A.
Niech będzie równy:
Wówczas z definicji logarytmu mamy:
Więcej o logarytmach znajdziesz tutaj.
Przekształcamy prawą stronę równości
Zatem
Stąd
Odpowiedź D.
Dodaj komentarz