Zacznijmy od rzeczy najprostszych – od działań na liczbach. Znaczna część tych treści pojawiała się podczas wcześniejszych etapów edukacji, więc, nawet dla najbardziej opornych, będzie to tylko powtórzenie wiadomości. Na pierwszy rzut idą potęgi i pierwiastki.
Warto przypomnieć sobie własności działań na potęgach, na przykład
potęga potęgi
Zastosujmy, to dla
Z definicji potęgi o wykładniku całkowitym, przy odpowiednich założeniach, mamy:
Po co te wszystkie zabiegi? Aby doprowadzić do sytuacji, w której obie potęgi będą miały jednakowe wykładniki i będziemy mogli skorzystać ze wzoru
Zatem
Odp.: A
Czas na spotkanie z notacją wykładniczą:
Po uproszczeniu mamy:
Zatem
Odp.: C
Jeśli potrzebujesz podstawowej wiedzy na temat pierwiastków zajrzyj tutaj.
Nie istnieją wzory, które upraszczają dodawanie lub odejmowanie pierwiastków. W tym przypadku należy skorzystać z wyłączania czynnika przed znak pierwiastka. Ponieważ mamy do czynienia z pierwiastkiem trzeciego stopnia szukamy dzielnika liczby wśród trzecich potęg: , , , … Zatem:
Zatem
Odp.: C
Podczas mnożenia i dzielenia pierwiastków tego samego stopnia możemy korzystać ze wzorów:
Wówczas:
Odp.: C
Czas na logarytmy! Podstawę teoretyczną znajdziesz tutaj.
Odp.: A
, bo
Odp.: B
Jeśli mamy do czynienia z obniżką 15%, to nowa cena 850 zł stanowi 85% ceny początkowej.
–
–
Zatem (jeśli, potrzebujesz potwierdzenia dla swojej intuicji):
Jeśli liczba osobników pewnego gatunku wzrosła o 120%, to obecna liczba stanowi 220% populacji tego gatunku w ostatnim dniu 2011 roku.
Odp.: A
Zajrzyj tutaj, aby znaleźć więcej zadań z tego zakresu.
Źródło:
https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/
Dodaj komentarz