Go to Top

Trenuj! – liczby i wyrażenia

Zacznijmy od rzeczy najprostszych – od działań na liczbach. Znaczna część tych treści pojawiała się podczas wcześniejszych etapów edukacji, więc, nawet dla najbardziej opornych, będzie to tylko powtórzenie wiadomości. Na pierwszy rzut idą potęgi i pierwiastki.

0910

Warto przypomnieć sobie własności działań na potęgach, na przykład

potęga potęgi (a^n)^m=a^{n\cdot m}

Zastosujmy, to dla 16^{-2}=(2^4)^{-2}=2^{-8}

Z definicji potęgi o wykładniku całkowitym, przy odpowiednich założeniach, mamy:

2^{-8}=\big (\frac{1}{2}\big)^{8}

Po co te wszystkie zabiegi? Aby doprowadzić do sytuacji, w której obie potęgi będą miały jednakowe wykładniki i będziemy mogli skorzystać ze wzoru

a^m\cdot b^m=(a\cdot b)^m

Zatem

5^8\cdot 16^{-2}=5^8\cdot (2^4)^{-2}=5^8\cdot 2^{-8}=5^8\cdot \big(\frac{1}{2}\big)^{8}=\big(5\cdot \frac{1}{2}\big)^8=\big(\frac{5}{2}\big)^{8}

Odp.: A

0915

Czas na spotkanie z notacją wykładniczą:

    \[\frac{a}{b}=\frac{3,6\cdot 10^{-12}}{2,4\cdot 10^{-20}}\]

Po uproszczeniu mamy:

    \[\frac{3,6}{2,4}=\frac{3}{2}=1,5\]

    \[\frac{10^{-12}}{10^{-20}}=10^{-12-(-20)}=10^{-12+20}=10^8}\]

Zatem

    \[\frac{a}{b}=1,5\cdot 10^8\]

Odp.: C

0911

Jeśli potrzebujesz podstawowej wiedzy na temat pierwiastków zajrzyj tutaj.

Nie istnieją wzory, które upraszczają dodawanie lub odejmowanie pierwiastków. W tym przypadku należy skorzystać z wyłączania czynnika przed znak pierwiastka. Ponieważ mamy do czynienia z pierwiastkiem trzeciego stopnia szukamy dzielnika liczby 54 wśród trzecich potęg: 1, 8, 27, 64… Zatem:

\sqrt[3]{54}=\sqrt[3]{27\cdot2}=\sqrt[3]{27}\cdot\sqrt[3]2=3\cdot \sqrt[3]2

Zatem

\sqrt[3]{54}-\sqrt[3]2=3\cdot \sqrt[3]2-\sqrt[3]2=2\sqrt[3]2

Odp.: C

0912

Podczas mnożenia i dzielenia pierwiastków tego samego stopnia możemy korzystać ze wzorów:

\sqrt a\cdot\sqrt b=\sqrt{a\cdot b}

\frac{\sqrt a}{\sqrt b}=\sqrt {\frac{a}{b}}

Wówczas:

\sqrt [3]{\frac{7}{3}}\cdot \sqrt [3]{\frac{81}{56}}=\sqrt[3] {\frac{7\cdot 81}{3\cdot 56}}=\sqrt[3] {\frac{27}{8}}=\frac{3}{2}

Odp.: C

0913

Czas na logarytmy! Podstawę teoretyczną znajdziesz tutaj.

2\cdot \log_23-2\cdot \log_25=\log_23^2-\log_25^2= \log_29-\log_2{25}=\log_2{\frac{9}{25}}

Odp.: A

0914

2\cdot \log_36-\log_34=\log_36^2-\log_34=\log_3{36}-\log_34=  \log_3{\frac{36}{4}}=\log_39=2

\log_39=2, bo 3^2=9

Odp.: B

0916

Jeśli mamy do czynienia z obniżką 15%, to nowa cena 850 zł stanowi 85% ceny początkowej.

85\%850
100\%x

Zatem (jeśli, potrzebujesz potwierdzenia dla swojej intuicji):

x=\frac{850\cdot 100\%}{85\%}= 1000

0917

Jeśli liczba osobników pewnego gatunku wzrosła o 120%, to obecna liczba stanowi 220% populacji tego gatunku w ostatnim dniu 2011 roku.

220\%8910
100\%xbrain-20424

x=\frac{8910\cdot 100\%}{220\%}= 4050

Odp.: A

Zajrzyj tutaj, aby znaleźć więcej zadań z tego zakresu.

Źródło:
https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/

 

, , , , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.