Stereometria, to słowo, które często na twarzach maturzystów budzi grymas niezrozumienia. Oznacza ono geometrię przestrzenną, trójwymiarową. Bryły, w szkolnym programowym układzie, zwykle pojawiają się na samym końcu, tuż przed egzaminami. Z jednej strony, nie jest to złe, gdyż mamy wszystko „na świeżo”. Z drugiej strony jednak, nowe treści nie zdążyły się utrwalić, jak inne zagadnienia.
Pora więc na utrwalenie! Z pomocą przychodzą zadania maturalne CKE.
Zauważ, że trójkąt, (którego jednym z kątów jest kąt ), jest trójkątem prostokątnym, kąt prosty tworzy bok trójkąta, (będący wysokością graniastosłupa prostego) z podstawą graniastosłupa.
Ponadto, ponieważ jeden trójkąta jest kątem prostym, drugi kąt ma miarę , zatem trzeci kąt ma również miarę (suma kątów w trójkącie wynosi ).
Wysokość graniastosłupa ma taką samą długość jak przekątna podstawy graniastosłupa. Tę zaś możemy obliczyć z twierdzenia Pitagorasa:
Odp.: A
Graniastosłup prawidłowy czworokątny, to graniastosłup o kwadratowej podstawie. Pole powierzchni całkowitej tego graniastosłupa to suma pól powierzchni dwóch podstaw oraz powierzchni bocznej, (którą stanowią przystające prostokąty).
Odp.: A
Ściany ostrosłupa KNS i MNS to przystające trójkąty prostokątne (NS jest wysokością ostrosłupa). Ponadto są to trójkąty równoramienne:
Zatem
Z drugiej strony przekątna (kwadratowej) podstawy
Zatem trójkąt KMS jest równoramienny, więc wszystkie jego kąty mają jednakową miarę równą .
Odp.: D
Objętość stożka obliczamy ze wzoru:
Odp.: C
Jeżeli , to trójkąt jest równoramienny. Ponieważ to wysokość walca, jest to także trójkąt prostokątny. Miary jego kątów ostrych wynoszą po . Zatem
Odp.: B
Objętość tej bryły, to objętość walca o promieniu i wysokości oraz kuli o promieniu :
Odp.: A
Źródło:
https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/
Dodaj komentarz