Go to Top

5 pułapek nierówności kwadratowej

Nierówność kwadratowa, to maturalny standard. Zadanie otwarte krótkiej odpowiedzi, warte 4% z upragnionych trzydziestu. Warto zatem przećwiczyć ten element. Przy odpowiedniej dla każdego liczbie ćwiczeń, niewiele jest nas tu w stanie zaskoczyć.
(Jeśli jednak jeszcze nie oswoiłeś się z rozwiązywaniem nierówności zajrzyj tutaj.)

Na co warto zwrócić szczególną uwagę?

Trójmian kwadratowy. Jeszcze dobrze nie zacząłeś czytać polecenia, a tu coś takiego? To pojęcie, które powoduje dreszcz przerażenia, bo zbyt rzadko pojawia się w treści zadań, a chodzi po prostu o wielomian drugiego stopnia albo jeszcze prościej o wyrażenie algebraiczne złożone z trzech elementów, trzech składników

    \[    a{x^2}+bx+c=0 \mathrm{} \]

czyli nic nowego – oprócz nazwy.

Kolejność składników sumy trójmianu kwadratowego.
Zanim przystąpisz do rozwiązywania równania bądź nierówności kwadratowej uprość je i uporządkuj składniki malejąco. Nie daj się zmylić zapisowi postaci 

    \[    -2x+{x^2}+1<0 \mathrm{} \]

Ach te minusy!
Ujemne współczynniki (np. a<0) to coś, co decyduje o tym czy parabola jest smutna czy wesoła, ważne przy liczeniu delty i.. później też ważne.

Czy nie da się łatwiej?  Jeśli, b=0 lub c=0, czyli równanie jest niepełne, wówczas – mimo, że można prościej – metoda liczenia delty w celu wyznaczenia pierwiastków też działa.

    \[    2{x^2}-8<0 \mathrm{} \]

    \[    2{x^2}-18x<0 \mathrm{} \]

Graficzna interpretacja. Pamiętaj – obliczenie delty i wyznaczenie pierwiastków, to w przypadku nierówności jeszcze nie koniec zadania. Teraz należy narysować wykres (może być uproszczony, pomocniczy) i zaznaczyć przedział spełniający daną nierówność. Najlepiej zapisać rozwiązanie w postaci przedziału lub sumy przedziałów – w zależności od wyniku i to dopiero będzie koniec. TAK! właśnie zdobyłeś kolejne 4% 😀

Sprawdź czy umiesz! – oto dotychczasowe zadania egzaminacyjne:
Rozwiąż nierówność

    \[  {x^2}-x-2\leq 0 \mathrm{} \]

    \[  3{x^2}-10x+3 \leq 0 \mathrm{} \]

    \[  {x^2}-8x+7\geq 0 \mathrm{} \]

    \[  {x^2}-3x-10<0 \mathrm{} \]

    \[  {x^2}+8x+15 >0\mathrm{} \]

    \[  2{x^2}-7x+5\geq 0 \mathrm{} \]

    \[  2{x^2}-4x>(x+3)(x-2) \mathrm{} \]

    \[  2{x^2}-4x\geq x-2 \mathrm{} \]

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.