Go to Top

Trenuj! – ciągi część 3

Podobieństwo pewnych zadań maturalnych nie jest przypadkowe. W końcu, co roku, sprawdzane są te same umiejętności. Warto zapoznać się i oswoić z dotychczasowymi propozycjami Centralnej Komisji Egzaminacyjnej. Przyjrzyjmy się ciągom.

1001

Jeśli ciąg jest arytmetyczny, to posiada stałą różnicę r.
r=a_2-a_1=11-5=6
Mając dany pierwszy wyraz ciągu i różnicę ciągu możemy obliczyć dowolny wyraz tego ciągu.
Stosując wzór ogólny

    \[a_n=a_1+(n-1)\cdot r\]

otrzymujemy
a_1_4=a_1+13\cdot r=5+13\cdot 6=5+78=83
a_1_2=a_1+11\cdot r=5+11\cdot 6=5+66=71
a_1_1=a_1+10\cdot r=5+10\cdot 6=5+60=65
a_1_0=a_1+9\cdot r=5+9\cdot 6=5+54=59
Odp.: B

1002

Zauważmy, że dla dowolnych wyrazów ciągu arytmetycznego mamy

    \[a_n=\frac{a_n_-_1+a_n_+_1}{2}\]

W naszym przypadku

    \[a_5=\frac{a_4+a_6}{2}\]

Stąd
a_4+a_6=2\cdot a_5
Wówczas
a_4+a_5+a_6=2a_5+a_5=3a_5
3a_5=12
a_5=4
Odp.: A

1003

Zapiszmy wzór ciągu w innej postaci:

    \[a_n=\frac{5-2n}{6}=\frac{5}{6}-\frac{2}{6}n=-\frac{1}{3}n+\frac{5}{6}\]

Powyższy zapis pozwala już wywnioskować bardzo wiele. Jeśli jednak jesteś zwolennikiem innych rozwiązań, możemy podejść do zagadnienia następująco:
na początek wyznaczymy wyraz a_n_+_1

    \[a_n_+_1=\frac{5-2(n+1)}{6}=\frac{5-2n-2}{6}=\frac{3-2n}{6}\]

Obliczmy różnicę a_n_+_1-a_n

    \[a_n_+_1-a_n=\frac{3-2n}{6}-\frac{5-2n}{6}=\frac{3-2n-(5-2n)}{6}=\frac{3-2n-5+2n}{6}=\frac{-2}{6}=-\frac{1}{3}\]

Zatem uzasadniliśmy, że ciąg jest arytmetyczny i jego różnica wynosi -\frac{1}{3}
Odp.: A

1004

Dane:
a_1_2=30
S_1_2=162
Szukamy a_1
Skorzystajmy ze wzoru na sumę n początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego:

    \[S_n=\frac{a_1+a_n}{2}\cdot n\]

dla n=12 mamy

    \[S_1_2=\frac{a_1+a_1_2}{2}\cdot 12\]

    \[162=\frac{a_1+30}{2}\cdot 12\]

    \[162=(a_1+30)\cdot 6\]

    \[27=a_1+30\]

    \[a_1=27-30\]

Odp.:

    \[a_1=-3\]

1005

Dane:
a_1=8
S_3=33
Szukamy różnicy a_1_6-a_1_3
zauważmy, że
a_1_6-a_1_3=a_1+15r-(a_1+12r)=a_1+15r-a_1-12r=3r
Rozważmy sumę trzech początkowych wyrazów ciągu arytmetycznego

    \[S_3=a_1+a_2+a_3\]

    \[S_3=a_1+(a_1+r)+(a_1+2r)\]

    \[a_1+a_1+r+a_1+2r=33\]

    \[3a_1+3r=33\]

    \[3r=33-3a_1=33-3\cdot 8=33-3\cdot 8=33-24=9\]

Odp.:

    \[a_1_6-a_1_3=3r=9\]

1006

Mając kolejne wyrazy ciągu geometrycznego łatwo obliczyć iloraz

    \[q=\frac{a_2}{a_1}=\frac{2\sqrt 2}{\sqrt 2}=2\]

Wzór na n-ty wyraz ciągu wyznaczymy korzystając ze wzoru

    \[a_n=a_1\cdot q^n^-^1\]

    \[a_n=\sqrt 2\cdot 2^n^-^1=\sqrt 2\cdot \frac{2^n}{2}=\sqrt 2\cdot \frac{2^n}{\sqrt 2\cdot \sqrt 2}=\frac{2^n}{\sqrt 2}\]

Odp.: B

1007

Jeśli mamy do czynienia z trzema kolejnymi wyrazami ciągu geometrycznego x, y, z, to pamiętajmy, że mają one stały iloraz, czyli spełniają warunek:

    \[\frac{y}{x}=\frac{z}{y}\]

Zatem, jeśli x=24, y=6, z=a-1, to wówczas

    \[\frac{6}{24}=\frac{a-1}{6}\]

Z własności proporcji otrzymujemy

    \[24(a-1)=36\]

    \[a-1=\frac{36}{24}\]

    \[a-1=\frac{3}{2}\]

    \[a=\frac{3}{2}+1=\frac{5}{2}\]

Odp.: A

Źródło:
https://cke.gov.pl/egzamin-maturalny/

 

 

, , , ,

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany.